Klasa 3 Środa

Witam Was bardzo serdecznie,
Dzisiejszym tematem narodowy taniec polski  - czyli OBEREK.

Otwórzcie książki na str. 76 i przeczytajcie notatkę w żółtych ramkach.
Na poprzednich lekcjach omawialiśmy rytmy szesnastkowe (kto nie pamięta zagląda do kartek...). Te rytmy wykorzystywane są bardziej do śpiewania. Ale kto słyszał żeby oberka śpiewać? Ale o tym później...


Taniec ten był (i jest) bardzo popularny na wsi. Kiedy ludzie nie mieli TV i komputera to wychodzili na spotkania taneczne w miejscu centralnym wsi, albo na podwórko do kogoś, kto miał warunki do tańczenia, przede wszystkim - deski.
No właśnie...  Co wspólnego mają deski z tańcem? To taki podest zrobiony z desek, służył do tańczenia. Ziemia i trawa jest na ogół nie równa i na trawie nie tańczy się dobrze. Takie deski tworzyły coś w rodzaju sceny i była to przestrzeń służąca tylko do tańca. Popularny zwrot to "taniec na dechach", albo zawołanie "idziemy na dechy". Dziś moglibyśmy powiedzieć, że idziemy na dyskotekę.

Obejrzyjcie te krótkie filmy:
Który oberek jest bardziej "akrobatyczny"? A przy którym filmie od samego patrzenia kręci się komuś w głowie? No właśnie...
A teraz poszukamy rytmu oberka - obejrzyjcie następujący film. Bardzo proszę klaskać razem z tancerzami w poszukiwaniu rytmu oberka. Jeśli będzie trzeba obejrzyjcie film jeszcze raz.

https://www.youtube.com/watch?v=BF_ElqmwO88

A teraz czas na to, abyście sami "złapali" rytm oberka na podobnej zasadzie, jak w obejrzanym filmie. Chodzicie po pokoju, przy muzyce, którą włączycie (link do oberka poniżej), klaszcząc na trzy miary, lub na pierwszą miarę tylko.


Ciekawa jestem efektów. Może nagracie krótki filmik? Z pomocą rodziców, rodzeństwa...

Miłego oglądania!!!

Komentarze

Popularne posty