Klasa 2 Sobota

Witam Was serdecznie,

Na dzisiejszej lekcji powrócimy do trójdźwięków,  ich budowania i rozpoznawania.
Mam nadzieję, że każdy z Was odwiedził stronę dur-moll i poćwiczył rozpoznawanie trójdźwięków?

Nadeszła pora by budować trójdźwięki z użyciem znaków chromatycznych, czyli krzyżyka i bemola. Przypomnijcie sobie ich działanie.
Kiedy chcemy podwyższyć dźwięk o pół tonu to stosujemy ..............
A kiedy chcemy obniżyć dźwięk o pół tonu to stosujemy ...............

Teraz spójrzcie na poniższe przykłady:
Pierwszy z nich to molowy (tercja mała jako pierwsza), drugi natomiast to durowy. Krzyżyk spowodował, że pierwsza tercja podwyższyła się i stała się tercją wielką. Posłuchajcie brzmienia Przykład


W tym przykładzie pierwszy to durowy (tercja wielka jako pierwsza), drugi trójdźwięk jest molowy. Bemol spowodował, że pierwsza tercja obniżyła się i stała się tercją małą.
Posłuchajcie ich brzmienia Przykład

Otwórzcie książki na str. 87, zrobicie dwa ćwiczenia 2 i 3. W ćwiczeniu 2 proszę, abyście uważali na przedostatni takt. Tam "dziwnie" wystąpił dźwięk z krzyżykiem jako ostatni. Za nim podpiszecie, czy to jest trójdźwięk durowy, czy molowy - sprawdźcie, jaka będzie pierwsza tercja....

Powodzenia, czekam na informacje od Was!!

Komentarze

Popularne posty