Klasa 3 Poniedziałek
Witam Was serdecznie,
Dziś popracujemy nad Triadą d-moll. Triada - jak pamiętacie - to trzy trójdźwięki zbudowane na wybranych dźwiękach gamy molowej. Dwa z nich są molowe (bo smutne, z tercją małą na początku), a jeden tylko jest durowy. Dźwięki gamy (stopnie) na których budujemy te trójdźwięki nie zmieniają się - to I st, IV st i V st. a więc:
Triada d-moll
Dźwięki triady wykorzystujemy do budowy melodii. O takiej melodii mówimy wtedy, że jest trójdźwiękowa, ale że wykorzystujemy tylko trzy trójdźwięki wchodzące w skład triady mówimy, że melodia zbudowana jest na triadzie. Jeśli otrzymamy zadanie zbudowania takiej melodii nie możemy zastosować innych dźwięków, choćbyśmy nawet bardzo chcieli. Popatrzcie i posłuchajcie:
Melodia
lub
Melodia
Teraz będziemy tworzyć melodie. Na wstępie zrobimy ćwiczenie z rytmizacji triady, tzn. każdy dźwięk triady będzie miał przypisaną jakąś grupę rytmiczną, np.
dd f aa gg b dd aa cis e cis dd d
Zapiszcie wg rytmu i dźwięków zapisanych poniżej tę melodię w zeszycie.
Przyszedł moment na trudniejszą melodię. Teraz cały trójdźwięk będziemy rytmizować wg 1-taktowego schematu, np:
d f a d" a f d d g b d g" d b g g e a cis e" cis a e a d" a f d' d' f d'
Ten przykład zapiszcie wg podanego wzoru rytmicznego i dźwiękowego w zeszycie. Przypomnę tylko, że d' - to dźwięk d razkreślne, d" - d dwukreślne (wysokie).
Na wzór tego ćwiczenia zrobicie pracę domową. Podam tylko rytm, a Wy dopiszecie dźwięki triady w 4 taktach. A oto rytm:
Powodzenia, czekam na Wasze zdjęcia!!
Dziś popracujemy nad Triadą d-moll. Triada - jak pamiętacie - to trzy trójdźwięki zbudowane na wybranych dźwiękach gamy molowej. Dwa z nich są molowe (bo smutne, z tercją małą na początku), a jeden tylko jest durowy. Dźwięki gamy (stopnie) na których budujemy te trójdźwięki nie zmieniają się - to I st, IV st i V st. a więc:
Triada d-moll
Dźwięki triady wykorzystujemy do budowy melodii. O takiej melodii mówimy wtedy, że jest trójdźwiękowa, ale że wykorzystujemy tylko trzy trójdźwięki wchodzące w skład triady mówimy, że melodia zbudowana jest na triadzie. Jeśli otrzymamy zadanie zbudowania takiej melodii nie możemy zastosować innych dźwięków, choćbyśmy nawet bardzo chcieli. Popatrzcie i posłuchajcie:
Melodia
lub
Melodia
Teraz będziemy tworzyć melodie. Na wstępie zrobimy ćwiczenie z rytmizacji triady, tzn. każdy dźwięk triady będzie miał przypisaną jakąś grupę rytmiczną, np.
dd f aa gg b dd aa cis e cis dd d
Zapiszcie wg rytmu i dźwięków zapisanych poniżej tę melodię w zeszycie.
Przyszedł moment na trudniejszą melodię. Teraz cały trójdźwięk będziemy rytmizować wg 1-taktowego schematu, np:
d f a d" a f d d g b d g" d b g g e a cis e" cis a e a d" a f d' d' f d'
Ten przykład zapiszcie wg podanego wzoru rytmicznego i dźwiękowego w zeszycie. Przypomnę tylko, że d' - to dźwięk d razkreślne, d" - d dwukreślne (wysokie).
Na wzór tego ćwiczenia zrobicie pracę domową. Podam tylko rytm, a Wy dopiszecie dźwięki triady w 4 taktach. A oto rytm:
Powodzenia, czekam na Wasze zdjęcia!!
Biorę się do pracy
OdpowiedzUsuń